Bahasa Jiwa Bangsa

Fikir Secara Kritis

Latihan membina ayat Ogos 1, 2007

Filed under: SOALAN LATIHAN SPM — mamaaina @ 9:02 am

Tuliskan ayat bagi setiap perkataan di bawah supaya jelaa menunjukkan perbezaan maknanya. Anda tidak boleh menambahkan imbuhan , menukarkan imbuhan , atau menggunakan perkataan itu sebagai peribahasa.

(i) memperisteri

(ii) memperbanyak

(iii) memperlekeh

(iv) memperkembang

(v) memperhamba

(vi) memperbesar

 

5 Responses to “Latihan membina ayat”

  1. mamaaina Says:

    Untuk mendapatkan jawapan anda boleh menghantar alamat e-mel anda di sini.

  2. yen Says:

    i want answers

  3. akmal Says:

    Adapun kesihatan yang dijaga, ia mampu menjamin kehidupan yang menyenangkan.

    saya nak tanye, adakah cara yang saya gunakan untuk perkataan ADAPUN pada ayat ini betul?

  4. Tan Wei Wen Says:

    tolong hantarkan jawapan kepada saya. sekian, terima kasih.

  5. madi Says:

    Saya tidak faham tentang soalan dan kalau boleh sertakan jawapan supaya saya dapat belajar.Semoga saudara dan saudari diberkati Allah S.W.T


Tinggalkan Jawapan

